dzwonek

Dzwonki lekcyjne

synergia

Zapraszamy do korzystania z dziennika elektronicznego

biuletyn

Biuletyn dla Uczniów i Rodziców

Opublikowano: poniedziałek, 12, czerwiec 2017 M. Jachymczak

Lekcja historii na zamku i w skansenie

17 maja uczniowie z klas I B I II C pod opieką wychowawczyń i rodziców wybrali  się na wycieczkę do Wygiełzowa. To pięknie położona miejscowość z ruinami zamku na wzgórzu oraz wioską ze skansenem u podnóża. Zanim udaliśmy się do jednego z najpiękniejszych i najciekawszych skansenów na południu kraju zwiedziliśmy dawną Twierdzę Biskupów Krakowskich - Zamek w Lipowcu.

Ciekawą atrakcją dla uczniów okazało się wejście na szczyt zamkowej wieży, gdzie znajduje się taras widokowy. Słuchając opowieści przewodnika i oglądając ekspozycję obrazującą historię Lipowca zapoznaliśmy się z burzliwymi losami biskupiej warowni. Odwiedziliśmy również Muzeum Nadwiślańskiego Parku Etnograficznego w Wygiełzowie. Zastaliśmy tam skansen, w którym znajdują się zabytkowe budowle wykonane z drewna z terenu całej małopolski. Zwiedzaliśmy chaty kryte strzechą jak i gontem oraz dowiedzieliśmy się jak wyglądała izba szkolna sprzed ponad 100 lat. W drewnianych zabytkowych wnętrzach skansenu w Wygiełzowie przenieśliśmy się do czasów, gdy w domach nikt jeszcze nie śnił o elektryczności  i bieżącej wodzie, a życie upływało w rytmie pór dnia i roku. Zobaczyliśmy rzeczy codziennego użytku m.in. żarna do mielenia zboża, masielnicę, żelazko czy żurawia do czerpania wody. Następnie udaliśmy się na warsztaty malowania na szkle i lepienia z gliny. Bawiliśmy się na nich świetnie.

Na terenie skansenu był również czas na ognisko z pieczeniem kiełbasek oraz zabawy na świeżym powietrzu. Mogliśmy również kupić pamiątki. W drodze powrotnej pani przewodnik zorganizowała quiz, aby przekonać się czy coś zapamiętaliśmy z wycieczki. Niektórzy wykazali się ogromną wiedzą i otrzymali nagrody. Dzień upłynął w radosnej atmosferze, a dopełnieniem była wspaniała pogoda.