dzwonek

 

Dzwonki lekcyjne

 egzam

 Egzamin ósnoklasisty

synergia

 
Zapraszamy do korzystania z dziennika elektronicznego

Opublikowano: niedziela, 27, maj 2018 A. Smoleń-Zaborska

 

30 kwietnia 2018 r. odbył się w naszej szkole Festiwal TIK,
w czasie którego najważniejsze były technologie informacyjno-komunikacyjne, z wykorzystaniem których nauczyciele przygotowali zajęcia w poszczególnych salonach.

 

Salon programowania

Tutaj zaproponowaliśmy uczniom między innymi zespołowe gry na macie do kodowania z wykorzystaniem kubeczków i kart do kodowania. Oj, trzeba było troszeczkę pogłówkować. Wiele radości sprawiło układanie budowli z kolorowych kubków według podanych instrukcji. Każda klasa tworzyła własne projekty oraz rozkodowywała instrukcje przygotowane przez nauczyciela i innych uczniów. Motywem przewodnim zajęć było hasło “Polska nasza ojczyzna”. Kodowanie odbyło się w tonie patriotycznym.

Dużo frajdy sprawiły uczniom ćwiczenia z Ozobotami. Przygotowali wspaniałe trasy dla robotów. Dzięki tej zabawie mogli utrwalić wiedzę dotyczącą naszych sąsiadów.

Zajęcia rozwijały twórcze myślenie oraz kreatywność, a także umiejętność pracy w zespole. Trzeba było precyzyjnie zaplanować działania robota, aby przemieszczał się zgodnie z określonym zadaniem. Uczniowie przekonali się, że programować można nawet bez użycia komputera czy tabletu – wystarczy uruchomić wyobraźnię i podjąć wyzwanie udziału w twórczej zabawie.

 

Salon historyczny

Uczniowie każdej klasy odwiedzającej salon mieli okazję zmierzyć się w turnieju wiedzy historycznej. Drużyny zmierzyły się z puzzlami, quizem w aplikacji Kahoot i z zadaniami wymagającymi wyszukiwania informacji poprzez smartfona. Najwięcej emocji wzbudzała konkurencja nazwana przez nas “Licytacją”. Ekipy licytowały, za ile punktów przejmą pytanie, którego treści wcześniej nie znały. Można było wiele zyskać, ale i wiele stracić, bo zła odpowiedź oznaczała punkty dla przeciwników.

Ostatecznie jednak wynik starcia nie był najważniejszy. Uczniowie mieli okazję przekonać się, że historia nie musi być nudna. A dzięki możliwościom, jakie dają komputery czy smartfony, poszerzanie swojej wiedzy jest dużo ciekawsze i przyjemniejsze.

 

Salon sportowo- zdrowotny

Uczniowie każdej klasy mieli okazję rozwiązać krzyżówki o tematyce sportowej oraz zdrowotnej, próbowali także w wykreślankach odnaleźć różne nazwy dyscyplin sportowych. Drużyny kompletowały także apteczkę, którą należy zabierać ze sobą na wycieczkę rowerową. Spośród wielu środków opatrunkowych wybierali te najbardziej przydatne i niezbędne podczas rowerowych wypraw.

Zostały także zorganizowane konkurencje indywidualne, takie jak: tory przeszkód, strzały na bramkę, rzuty do kosza oraz zabawy zespołowe: przeciąganie liny, skoki na wywijadle.

Połączenie wysiłku sportowego oraz umysłowego podczas odnajdywania haseł w krzyżówkach i wykreślankach sprawiło uczniom wiele frajdy i radości.

Ponieważ nie było żadnej rywalizacji, dzieci chętnie brały udział we wszystkich aktywnościach.

 

Salon języka niemieckiego

W salonie witała gości gazetka tematyczna: Deutsch Warum denn nicht? Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego oraz stoisko z prasą niemieckojęzyczną.

Zaprosiliśmy uczniów do pracy w czterech grupach: jedzenie, moda, sport, kultura. Każda grupa opracowywała słownictwo z plakatu tematycznego i rozwiązywała karty pracy. Klasom młodszym pomagały uczennice klasy 7b, które pełniły funkcję asystentek.

Po skończonej pracy wspólnie oglądaliśmy film wyprodukowany przez Polsko Niemiecką Współpracę Młodzieży pt. „Noc w muzeum” i rozwiązywaliśmy quiz.

Film w humorystyczny sposób przedstawiał temat stosunków polsko-niemieckich w obszarze historycznym, społecznym i kulturowym.

Klasy czwarte miały okazję skorzystać z tablicy multimedialnej i poznać liczebniki oraz kolory w języku niemieckim. Za poprawne wykonanie zadań na wszystkich uczestników salonu czekały nagrody ufundowane przez Goethe-Institut.

 

Salon humanistyczny

            Włączając się w obchody Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, zorganizowałyśmy zajęcia promujące czytelnictwo oraz ideę ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Wykorzystałyśmy dostępne w internecie materiały wyjaśniające w klarowny sposób zasady korzystania z prac innych osób, a także zbadałyśmy poziom znajomości wyżej wymienionych zagadnień przez uczniów klas 4-7. Okazało się, że najlepiej z zadaniem poradziły sobie uczennice klasy 4c, które - jako jedyne - w teście uzyskały 100% możliwych do zdobycia punktów. Do sprawdzenia wiedzy posłużył nam Plickers - interaktywne narzędzie niewymagające od uczniów użycia narzędzi elektronicznych, ale równocześnie prezentujące możliwości ciekawego wykorzystania telefonu komórkowego oraz tablicy multimedialnej podczas przeprowadzania sprawdzianów szkolnych. Aby nasi uczniowie mogli pochwalić się swoją kreatywnością oraz mieli szansę zaprezentować możliwości telefonów, z których na co dzień korzystają, zaproponowałyśmy zespołom nagrywanie stworzonych przez siebie słuchowisk - polskie przysłowia stały się punktem wyjścia dla historyjek pełnych dźwiękonaśladownictwa oraz mądrej treści. Najwięcej radości uczestnikom zabawy sprawiło odsłuchiwanie przygotowanych nagrań.

Salon biologiczno-chemiczny

Uczniowie, wchodząc do salonu, mieli okazję doświadczyć chemii i biologii wszystkimi zmysłami. Wyszkoleni do zadań specjalnych asystenci z klasy 7a i 7b prezentowali doświadczenia i eksperymenty chemiczne, takie jak: ,Ekologiczne węże Farona" , ,,Pasta do zębów dla słonia", ,,Ciuchcia chemiczna" oraz reakcję powodującą samozapłon. Uczniowie nie tylko obserwowali, ale także sami wykonywali doświadczenia - tworzyli tęczę w słoiku oraz badali smak kuchennych roztworów.

            Uczestnicy zajęć przy okazji zadania: ,,Pokaż język!” dowiedzieli się, że do informacji zawartych w Internecie trzeba podchodzić ostrożnie, sprawdzając ich źródła.

            Wykorzystano także podstawowe narzędzie obserwacji biologicznych, czyli mikroskop. Uczniowie wzięli udział w krótkiej zabawie ,,Jaka to tkanka?”. Na podstawie opisu i obrazu decydowali, jaką tkankę zwierzęcą mają pod mikroskopem. Jeden z mikroskopów został podłączony do laptopa, dzięki czemu obraz widziany pod mikroskopem można było oglądać na tablicy interaktywnej.

            Nie zabrakło też w salonie rywalizacji. Uczniowie mogli rozwiązać test przyrodniczy na platformie Quizizz, używając swoich telefonów komórkowych.

            Na zakończenie była okazja do poczęstowania się karmelkiem własnej produkcji uczennic klasy 7a.

 

Salon hiszpańsko-włoski w świetlicy szkolnej

            Innym salonem, który uczniowie naszej szkoły mogli odwiedzić w ramach Festiwalu TIK, był salon hiszpańsko-włoski, zorganizowany w świetlicy. W ramach zajęć uczniowie mieli okazję poznać tradycje kulinarne krajów hiszpańskojęzycznych i słonecznej Italii, uzyskać informację na temat położenia geograficznego i symboliki barw na flagach Hiszpanii i Włoch, dowiedzieć się o zwyczajach pielęgnowanych w tych krajach, jak również posmakować prawdziwych rarytasów kuchni włoskiej i hiszpańskiej. Nie zabrakło również latynoskich klimatów, gdyż dzieci, które odwiedziły nasz świetlicowy salon, uczyły się piosenek połączonych z tańcem. Wszyscy bawili się wyśmienicie, a spalone kalorie mogli uzupełnić pysznym gazpacho i włoskimi smakołykami.

 

Salon języka angielskiego

Salon języka angielskiego przywitał uczniów flagami krajów anglojęzycznych i plakatami z faktami i ciekawostkami na temat języka angielskiego, aby zaakcentować konieczność uczenia się języka i płynących z tego korzyści.

Uczniowie mieli okazję pochwalić się umiejętnościami językowymi, odpowiadając na proste pytania: ” W ilu językach powiesz: “dzień dobry”, / “ do widzenia”/ ”policzysz do 10”/ czy biorąc udział w miniturnieju „Pięć sekund”, w którym w ciągu pięciu sekund mieli wymienić trzy wyrazy z danej kategorii, oczywiście po angielsku.

Z odpowiedzi uczniów zmontowany został krótki filmik.

Każdy uczeń mógł się poczuć jak prawdziwy gracz dzięki grom interaktywnym w wersji angielskiej Wheel of Fortune” (Koło fortuny), Who wants to Be a Millionaire? ( Milionerzy) czy Hangman (Wisielec) z użyciem platformy Learning Apps.

Dużo emocji i śmiechu dostarczyła również gra językowa “Switch” oparta na tradycyjnej grze “Statki” a także gra Charades ( Kalambury), której celem było odgadywanie przysłów i powiedzeń w języku angielskim przedstawianych za pomocą rysunków i gestów.

 

Salon matematyczny

Uczniowie mieli do rozwiązywania łamigłówki logiczne różnego typu, w tym: labirynty, mosty, piramidy, sudoku. Były to zadania rozwijające myślenie, ćwiczące sprawność liczenia. Uczniowie byli zadowoleni i dobrze się bawili.


Salon artystyczny

,,Wiosna,wiosna,ach to ty”

Wiosna rozpoczęła się zielenią, nieśmiałymi kolorami i wybuchła feerią kolorów.

W naszym salonie artystycznym postanowiliśmy pokazać to, co już jest w naturze i to, co za moment nastąpi. Uczniowie malowali piękne kwiaty, które potem zostały umieszczone we wspólnych wazonach i wyeksponowane w szkolnej galerii. Pracę uprzyjemniał grą na waltorni uczeń klasy siódmej - Jan Figlarski.

Cały ten dzień pozwolił naszym uczniom doświadczyć wielu możliwości, jakie dają nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Nie tylko bawią, ale i ułatwiają uczenie się, nabywanie nowych umiejętności oraz komunikację. Ważne jest to, by korzystać z nich świadomie i z rozsądkiem.

 

Salon TIK

            Tym, co od lat fascynuje ludzi niezależnie od wieku, jest rozwój i możliwości, które dają nam pojawiające się nowe technologie. Jeszcze kilkanaście lat temu nikt by z pewnością nie uwierzył, że siedząc w domowym zaciszu, czy z kolegami na lekcji w szkole, będziemy mogli tworzyć filmiki, modyfikować te już istniejące, czy zamieniać wypowiedzi filmowych postaci na swoje własne. Takie właśnie modyfikacje znanych nam bajek animowanych pojawiły się podczas zajęć w salonie TiK. Szeregowemu, Skiperowi i innym postaciom ze znanej kreskówki głosu udzielali uczniowie klas 4-7. Byli i tacy, którzy woleli na nowo wykonać hit „Hakuma matata”. Zabawa była przednia, wrażenia – niezapomniane, a dodatkowo każdy uczestnik „filmowego szaleństwa” zapoznał się z darmowym oprogramowaniem służącym do obróbki filmów oraz dźwięku.

 

 

Odsłony: 193